PENGARUH LATAR BELAKANG PENDIDIKAN ORANG TUA TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA ARAB SISWA MAN 2 TEBO
Abstract
Abstract—The purpose of this research is to know the influence of parents' educational background on the Arabic language skills of vocational students in MAN 2 Tebo. The research method used is survey method. Samples of 72 students were randomly selected with a simple random technique. Data collection was done by documentation technique and questionnaire distribution. Data analysis using descriptive analysis and multiple regression analysis. Statistical test using t test and F test. The results showed: (1) there is a significant influence between the parent's student education background simultaneously from Arabic Class XI. This is evidenced by the value Fo = 28,204 and Sig. 0,000
<0.05. Contributions provided with parents' parent background variables contribute 45% to the Arabic proficiency variable. (2) There is a significant influence on the ability of the students of the class XI grade in MAN 2 Tebo. This is evidenced by the value of t arithmetic = 2.48 and Sig. 0.016 <0.05. Variable of parental education background in improving Arabic ability equal to 13,056%. (3) There is a significant influence on Arabic proficiency. Student class XI SMK in South Tangerang. This is evidenced by the value of t arithmetic = 4.881 and Sig. 0,000 <0.05.
Keywords: parents’educationalbackground, speakingArabic.
Abstrak—Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh latar belakang pendidikan orang tua terhadap kemampuan bahasa Arab siswa MAN 2 Tebo. Metode penelitian yang digunakan adalah metode survei. Sampel dari 72 siswa dipilih secara acak dengan teknik acak sederhana. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik dokumentasi dan penyebaran kuesioner. Analisis data menggunakan analisis deskriptif dan analisis regresi berganda. Uji statistik menggunakan uji t dan uji F. Hasil penelitian menunjukkan: (1) terdapat pengaruh yang signifikan antara latar belakang pendidikan orang tua siswa secara simultan dari Bahasa Arab
Kelas XI. Hal ini dibuktikan dengan nilai Fo = 28,204 dan Sig. 0,000 <0,05. Kontribusi yang diberikan bersama variabel latar belakang pendidikan orang tua siswa memberikan kontribusi 45% terhadap variabel kemampuan berbahasa Arab. (2) Ada pengaruh signifikan orang tua terhadap kemampuan siswa kelas bahasa Arab kelas XI MAN 2 Tebo. Hal ini dibuktikan dengan nilai t hitung = 2,48 dan Sig. 0,016 <0,05. Variabel latar belakang pendidikan orang tua dalam meningkatkan kemampuan bahasa Arab sebesar 13,056%. (3) Ada pengaruh yang signifika terhadap kemampuan berbahasa Arab. Siswa kelas XI SMK di Tangerang Selatan. Hal ini dibuktikan dengan nilai t hitung = 4,881 dan Sig. 0,000 <0,05.
Kata Kunci: Latar belakang pendidikan orang tua, Berbicara bahasa Arab.
Downloads
References
Anggraini & Mulyadi. (2017). Laporan Akhir Penelitian Mandiri. Bogor: AMIK BSI Bogor
Adnyani, I. K. (2016). Motivasi dan sikap bahasa mahasiswa jurusan pendidikan bahas Arab Undiksha. Research Gate , 2303-
Arung, F. (2016). improving student's speaking skill trought debate technique. journal of Arabic Education , 2502-6909.288x.
Arikunto, S. (1997). prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Jakarta: Rineka cipta.
cowan, p. a. (2011). parenting and the child's world influences on academic, intellectual, and social-emotional development. research gate .
Handayani, R., Saharudin, S., Muhammad Zainul Mustopa, A., & Trikandi, S. (2022). Teachers’ Experiences in Evaluating Learning Process: A Case Study of Online Learning. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi.
Harliana, S. (2014). Problem of teaching speaking for private SMA in Malang, Research gate journal.
Lee, J. (2011). The effect of parent's academic background on children's academic achievement. Research gate .
Margono. (2003). metodologi penelitian pendidikan. Jakarta: Tineka cipta.
Saputra, J. B. (2015). communivative language teaching:changing students' speaking skill. premise Journal , 2442-482x.
Setyo, a. (2014). jurnal ilmiah pendidikan bimbingan konseling.
Sugiono. (2002). statistik untuk penelitian. Bandung: cv Alfabeta.
Winarno, S. (1982). pengantar penelitian ilmiah. Bandung: Tarsito.